خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/08 - 11:09
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی با اشاره به برگزاری نشست بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش از کوچک انگاری طی دهه‌های اخیر ضربه خورده است/ سندهای تدوین در دولت نباید با سند تحول ادغام یا موازی کار شود

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش از کوچک انگاری طی دهه‌های اخیر ضربه خورده است، گفت:  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنها سند مورد تأیید رهبر انقلاب است و سندهایی که در دولت تدوین و تعیین می‌شوند، نباید با سند تحول ادغام و موازی کاری شود.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برگزاری نشست بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید برای وزیر پیشنهادی در حوزه آموزش و پرورش جانب انصاف را رعایت کرد، عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با توجه به برنامه ها و اقدامات پیشنهادی و همچنین سوابق گذشته‌ خود مورد بررسی قرار بگیرد.



رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند (آموزش و پرورش را کوچک نشمارید)، گفت: آموزش و پرورش با همین نگاه کوچک انگارانه، طی دهه‌های اخیر صدمات زیادی دیده و دولت برای این دستگاه ثبات مدیریت را مطالبه کرده است لذا شایستگی مدیران از عوامل بسیار مهم در حوزه تعلیم و تربیت است.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید کار  آموزش و پرورش را به افراد ناکار آمد سپرد زیرا اهانت به سیستم آموزشی است، اظهار کرد: در این فضا نیروهای کارآمد درون سیستمی زیادی وجود دارند که نباید از آنها غفلت کرد؛ بیش از 8 معاون وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر مأمور به خدمت در دستگاه‌‎های دیگر هستند و یا مرخصی بدون حقوق گرفته‌اند در حالی که طی این مدت 5 نفر معاونان که نیروی استخدامی نبودند، استخدام شدند و به عنوان معاون وزیر معرفی شدند. این موارد سبب ایجاد نگرش منفی نسبت به آموزش و پرورش می شود.



وحیدی در خصوص سند بنیادین، گفت: این سند تنها سندی است که مورد تایید رهبر انقلاب است و سندهایی که در دولت تدوین و تعیین می‌شوند، نباید با سند تحول ادغام و موازی کاری شود.



رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به این که وزیر آموزش و پرورش شخصی است که باید همه از جمله حاکمیت از آن حمایت کنند، تصریح کرد: نباید در چانه‌زنی بودجه‌ای برای بالا بردن مبلغ بودجه تمام نمایندگان را ملاقات کرد و در پایان با مخالفت دولت مواجه شد.



آموزش و پرورش جایی برای برون سپاری نیست



رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در خصوص فرآیندهای پیرامونی آموزش و پرورش، گفت: مسئله برون سپاری در آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود، زیرا آموزش و پرورش مکانی برای برون سپاری نیست و حق برون سپاری تعلیم و تربیت را ندارد.



باید جلوی اخذ شهریه‌های گزاف گرفته شود



وی اضافه کرد: در رابطه با مدارس غیر دولتی نیز باید نظارت دقیقی صورت بگیرد و از گرفتن شهریه های گزاف جلوگیری شود با این حال باید از برخی تجربیات مدارس غیر انتفاعی نیز بهره مند شد و الگو برداری کرد.



وحیدی با اشاره به اینکه مقاومت وزیر در برابر عوامل بیرونی مهم و لازمه‌ی موفقیت است، افزود: وزیر باید نظام شایستگی را در کنار نگاه مقاومت به خواسته های بیرونی داشته باشد.



رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش  مشغول به فعالیت هستند، گفت: این افراد برای ما حائز اهمیت هستند.



وی با بیان اینکه گزینش همان نظام رتبه بندی است که شایستگی را رتبه بندی می‌کند، اضافه کرد: در خصوص نیروهای جذبی آموزش و پرورش باید تدابیر به خصوصی سنجیده شود. در حال حاضر با کمبود نیرو در استان خراسان شمالی مواجه هستیم و طی امسال دچار مشکل خواهیم شد؛ اگر قانون در این خصوص نیاز به اصلاح دارد باید اصلاح شود تا نیرو های غیر رسمی آموزش و پرورش نیز استخدام شوند.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرزندان معلمان، تصریح کرد: فرزندان معلمان نیز حائز اهمیت هستند زیرا فردی که ۳۰ سال در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند در خصوص تعلیم و تربیت فرزند خویش نیز کوشا خواهد بود.



خدمت‌گذاران و سریداران باید مورد توجه قرار گیرند



وی با تأکید بر احقاق حق و حقوق سرایداران و معلمان داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: خدمتگذاران و سریداران  قشر زحمت‌کشی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنین با ید نگاه ویژه‌ای به صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوق مالکان سهام معلمان شود و حق و حقوقشان به آن‌ها داده شود. می‌توان در هلدینگ آموزش و پرورش نیروی به کار گیری شده از فرزندان فرهنگیان باشد .



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مطالبات معلمان باید یکبار و برای همیشه در درون دولت مطرح و حل شود و تجمعات معلمان در خارج از کشور در خصوص حق و حقوقشان مورد بررسی قرار گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 362516
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار